Koffie, het zwarte goud?

Ik houd van koffie, liefst espresso en zwart. De smaak van koffie is uniek en absoluut onvergelijkbaar met enige andere smaak. Het goudbruine schuimlaagje, de crema, en daarna de bittere smaak van de zwarte espresso, in een woord: verrukkelijk. Ik heb wel eens geprobeerd een tijd geen koffie te drinken, daar ben ik in geslaagd. Niet voor lang echter. Het moet een maand of twee zijn geweest, hooguit. Daarna kon ik het donkere vocht niet langer weerstaan en zwichtte ik opnieuw voor hetgeen misschien wel mijn lievelingsdrank kan worden genoemd. Ik ben een gelukkig mens want mijn voorliefde voor koffie blijkt, in tegenstelling tot hetgeen vroeger werd gedacht, helemaal niet zo slecht te zijn. Tegenwoordig wordt er een positieve invloed aan koffie toegekend als het gaat om de ontwikkeling van diabetes type 2, de Ziekte van Parkinson, leverziekten, veroorzaakt door een abnormale biochemie en verschillende vormen van kanker. Inmiddels is het ook verhoogde risico op hart- en vaatziekten door koffiedrinkers achterhaald en worden aan koffie juist eigenschappen toegekend die een beschermende werking zouden hebben tegen de ontwikkeling van hart- en vaatziekten. Deze voordelen worden met name toekend aan chlorogeenzuur dat in samenwerking met caffeïne een positieve invloed uitoefent op de aanwezigheid van het aminozuur glutamine of homocysteïne. Ook de aanwezige anti-oxidanten zouden een positieve uitwerking hebben op de gezondheid. Het is wel duidelijk dat deze onderzoeksresultaten koren op mijn molen zijn. Het is echter wel belangrijk in ogenschouw te houden dat deze resultaten met enige voorzichtigheid geïnterpreteerd moeten worden. Verschillende variabelen oefenen hun invloed uit op onze gezondheid en het is vaak niet mogelijk deze allemaal te controleren. Daarnaast is de respons soms laag, en kan er sprake zijn van onjuiste rapportage van de consumptie omdat de verslaglegging daarvan soms pas achteraf plaats heeft. Een ander belangrijk aspect, is de invloed van toevoegingen. Koffieconsumptie gaat vaak gepaard met de toevoeging grote hoeveelheden melk en suiker, welke vanzelfsprekend de positieve effecten op de gezondheid weer teniet kunnen doen.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar